donderdag 24 maart 2011

Pasen

Nog even en dan is het pasen. En met meisjes van 1 en 2 jaar is dat feest 'als nieuw'. Tot voor kort had ik het met E. nog niet gehad over pasen, maar inmiddels zijn we ermee begonnen.

Om te leren dat veel mensen pasen vieren met eieren, kuikentjes, hasen, kippen, gele spulletjes en versierde krultakjes hoef ik denk ik weinig te doen. De winkels liggen er vol mee en de paaseieren komen op je af in deze tijd van het jaar. -Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen paaseieren, zeker niet als ze van chocola zijn, en ik wil ook best mijn huis wat opleuken met wat 'geels'.-

Maar het belangrijkste aan pasen wil ik ze graag bijbrengen, en daarom hebben we de kinderbijbel erbij gepakt. De eerste keer dat ik E. een nieuwe verhaaltje voorlees (dat geldt voor alle boekjes, ook jip en janneke bijvoorbeel) kan ik niet bepaald doorlezen. Ongeacht het onderwerp en het plaatje, valt ze me zovaak in de reden dat ik denk dat ze er niets van gehoord heeft. De tweede keer gaat het meestal al iets beter en kom ik tot de conclusie dat ze in ieder geval heeft geluisterd naar de antwoorden op de vragen die ze tijdens de eerste keer voorlezen stelde. De derde keer luisterd ze aandachtig het hele verhaal uit en vanaf de vierde keer gaat ze mij ook vertellen wat er allemaal gebeurd.

De eerste keer dat ik het paasverhaal met haar las was ze enorm onder de indruk van het plaatje. Vooral het feit dat Jezus verdrietig is en dat hij gevangen genomen wordt. Inmiddels boeit het hele verhaal haar zo dat ze zelf regelmatig vraagt of ik het haar wil voorlezen. En ik kwam hier op het goede idee om er wat liedjes bij op te zoeken.

Ik ben blij dat ze op deze manier hoort waar het allemaal om gaat, maar daarnaast is het erg leuk om met haar te lezen, want het levert de boeiendste gesprekken op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten