vrijdag 29 april 2011

Pasteitjes

 Afgelopen week kocht ik bij de Wibra voor nog geen twee euro pastei vormen. Ik kan me niet herinneren dat ik daarvoor ooit een pasteitje heb gegeten, laat staan dat ik het zelf gemaakt heb. Maar B. heeft zich nog wel eens laten verleiden bij zo'n snacktentje, dus moest het ongetwijfeld lekker zijn. Ik kon ze gewoon niet laten liggen en wilde het gaan proberen. 


Thuis ging ik eerst eens op internet recepten lezen. Ik kwam er achter dat er nogal wat variatie is. Van bladerdeegbakjes met kipragout erin tot recepten waarvoor je een complete surinaamse toko moet leegkopen. Ik besloot een eigen variatie te maken. Ik startte met de vulling. Alles wat ik erin wilde hebben zette ik klaar en mikte het samen in de pan. Toen dat voor elkaar was moest er een deeg gemaakt worden. En mijn ervaring met deeg, stevig deeg, is niet erg positief. Maar het ging goed. Erg goed zelfs, ik was er zelf verbaasd over.


Toen was het zover. De vormen werden tevoorschijn gehaald, uit het deeg haalde ik rondjes met een soepkom. De rondjes gingen in de deegvorm. Op het deeg een beetje vulling. Even dichtknijpen en voila, een keurig pasteitje. In een wip maakte ik een hele serie waarvan ik de meeste zo kon invriezen. De overige pasteitjes gingen in de pan en toen we gingen proeven was ik pas echt tevreden. De meiden hebben er ook van gesmikkeld.

Vulling:
2 uien
wortels geraspt
2 gekookte eieren
mihoen
knoflook
gehakt
taugé
prei
kipboullionblokje
peper,zout

Deeg:
250 gr bloem
1 ei
2 el olie
zout
lauw water

Bereidingswijze:
Vulling.
Bovenstaande ingredienten bij elkaar in een pan doen. Overtollig vocht na afloop afgieten.

Deeg.
Ingredienten tot samenhangend deeg kneden. Water op gevoel toevoegen. Een kwartier afgedekt wegzetten. Daarna opnieuw kneden. Wanneer het niet meer plakt is het goed. Werkblad met bloem bestuiven en deeg uitrollen om er rondjes uit te steken.


1 opmerking: