zaterdag 30 april 2011

Koninginnedag

Als er een datum per jaar is waarvan ik de herinneringen goed vast kan houden is het wel koninginnedag. De herinneringen van deze dag zijn voor mij nog duidelijker dan de herinneringen aan mijn eigen verjaardagen. Koninginnedag is een dag waarbij je meestal de deur uit gaat. Je kiest een stad of dorp waar je je gaat of laat vermaken.

Mijn eerste herinneringen zijn van koninginnedag in de Hilversumse Meent. Als kind je fiets versieren. 's Morgens op de stoep luisteren of je de muziek al kon horen. Zeuren wanneer we nou eindelijk vertrokken. Kijken naar de zweefmolen. Banjeren over de rommelmarkt en getrakteerd worden op iets lekkers.

Als er één koninginnedag is die in mijn geheugen gegrift staat dan is dat wel die van 2004. In de ochtend werd ik door B. per motor opgehaald. De rit ging naar Huizen. We vervolgden onze route later op de dag naar Amsterdam. Om 's avonds weer terug te gaan naar Huizen. De motor was geparkeerd en wandelend gingen we op weg naar het vuurwerk. Maar daar kwamen we niet aan.
Onderweg klommen we ergens over een hekje en streken we neer in een weilandje alwaar we met het vuurwerk op de achtergrond onze allereerste kus uitwisselden...

Vandaag kon ik weer mooie koninginnedag herinneringen toevoegen. Met nog geen potje schmink in huis besloot ik gisteravond laat nog even wat 'oranjes' voor de meisjes te maken. Van de oranje ribstof die ooit diest deed als gordijnstof voor onze camper maakte ik een -hoe zal ik het noemen- kleedje. Snel haakte ik een simpel bloemetje voor in E. dr staartje. Het vlaggetje werd tevoorschijn gehaald en vanaf vanmorgen vroeg klonk het Wilhelmus overal waar wij gingen.
De meisjes genoten van alles wat ze zagen. E. heeft elke wapperende vlag aangewezen (en dat zijn er nogal wat hier) en op de rommelmarkt hebben we 3 leuke boekjes gekocht.

Zeven jaar geleden hadden we niet kunnen bedenken dat we vandaag als gezinnetje met twee kleine meisjes over de rommelmarkt zouden trekken. En evengoed kunnen we vandaag niet bedenken hoe ons leven er over zeven jaar uitziet. En dat is vast maar goed ook. We komen er vanzelf achter. Tot die tijd hebben we nog heel wat mooie koninginnedagen voor de boeg.

1 opmerking:

  1. wat zullen die meiden genoten hebben, en jullie ook zo te lezen... Leuk dat oranje stofje.. komt t toch nog van pas ;) X

    BeantwoordenVerwijderen