dinsdag 15 maart 2011

Kookschrift, appeltaart en fudge

Een jaar of zeven geleden ben ik begonnen met mijn kookschrift -wat bedoeld is voor koken, bakken en alle andere manieren waarop je iets van eten kunt bereiden-. Het idee was om lekkere recepten die mij goed lukken en bij mezelf en/of anderen in de smaak vallen daarin op te schrijven. Ik liet keurig een aantal bladzijden vrij om als inhoudsopgave te gebruiken en startte daarna met de eerste recepten.

Een aantal weken geleden pakte ik het schrift erbij en stonden er negen recepten in. Opgeschreven recepten ten minste, want tussen de kaft en de eerste bladzijde was er een enorme stapel gegroeid van allerlei bij elkaar verzamelde receptjes. Sommigen gemaakt en anderen ooit ergens uitgescheurt om vervolgens tussen mijn kookschrift vergeten te worden.

Ik heb gemerkt dat ik met het gemak van internet niet meer de moeite nam om een recept op te schrijven. Neem nou arretjescake. Dat heb ik in de afgelopen jaren vaak genoeg gemaakt, maar eigenlijk zoek ik altijd even op internet welke hoeveelheden ik overal van moet hebben. En de ene keer smaakt het dan ook beter dan de andere keer.

Nu ik de afgelopen weken weer actiever in de keuken ben, heb ik de draad weer opgepakt. Wanneer ik iets maak en het bevalt me goed genoeg om het nog eens op die manier te doen dan schrijf ik het op.

Zo kwam ik door een twitterbericht van mama op het goede idee om appeltaart te bakken. Ik vond hier een recept. Wat zeg ik, één recept? Er staan daar wel duizend recepten voor appelgebak. Ik ging voor de hollandse appeltaart, en dat bleek een goede keus. Heerlijk...

En via cookies-n-cupcakes kwam ik hier terecht! Een recept voor baileys en witte chocolade fudge.. Wat zal ik daar aan toevoegen? Begint er geen water te lopen als je dat alleen maar leest??

Omdat ik deze blog schrijf voor mijn meisjes en van plan ben om er jaarlijks een afdruk van te maken neem ik de recepten die een plek verdienen in mijn kookschrift ook op in mijn blog. Natuurlijk lees je hier soms wel een aangepaste variant, ik schrijf op wat ikzelf gedaan heb. En voor het gemak heb ik aan mijn blog een tabblad gekoppeld.


Appeltaart:
Deeg:
300 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram boter
160 gram basterdsuiker
zakje vanillesuiker
losgeklopt ei
snufje zout

Vulling:
1 kg appels
1 el citroensap
15 gram suiker
2 tl kaneel
60 gram rozijnen

* Snijd met 2 messen de boter door de bloem, basterdsuiker, vanillesuiker en zout. Wrijf dan verder de boter met de vingers totdat je een kruimelig mengsel hebt. Voeg 3/4 van het ei toe. Zet het deeg verpakt weg in de koelkast.

* Schil de appels en snijd ze in blokjes. Roer er citroensap door. Bestrooi de appelstukjes met kaneel en 15 gram suiker, roer, voeg de rozijnen toe en roer weer.

* Vet het bakblik in met boter en verkruimel een beschuit op de bodem.

* Bedek met het deeg de bodem en de zijkant. Het deeg is gemakkelijk aan elkaar te plakken en kan dus ook in stukjes worden aangebracht. Houd wat over voor de bovenkant.

* Doe de appelvulling erin. Maak strookjes en leg die afgewisseld horizontaal en verticaal erin. Bestrijk de deegstrookjes met ei en bak de taart op 170 graden 70 minuten.

* Laat 5 minuten afkoelen, ga met een mes langs de rand en haal de rand eraf. Laat verder afkoelen, zet hem dan in de koelkast. Wacht 1 a 2 dagen dan is hij op zijn lekkerst. Wel binnen een week vanaf het bakken opmaken.

(Dat van die 1 a 2 dagen kan ik niet garanderen, zolang kon ik niet wachten.. ;))

Baileys witte chocolade fudge:
Dit is echt super lekker, maar het is echt een calorie bom.. Het is ook super machtig, dus de volgende keer halveer ik de hoeveelheden, dat is voor mij meer dan genoeg..

500 gr suiker
500 ml slagroom
50 ml Baileys
150 gr witte chocola

* Kies een bak/ schaal waar je de fudge in wilt laten afkoelen en bekleed die alvast met folie.

* Gebruik een grote pan. (Ik heb mijn 5 liter pan gebruikt, ik begon namelijk met een (te) kleine maar dat ging behoorlijk mis) Doe daarin de suiker, slagroom en Baileys en roer het door elkaar. Verwarm het en blijf roeren tot de suiker is opgelost. Dan voelt het niet meer korrelig op de bodem.

* Breng het mengsel aan de kook en laat het koken zonder dat de bubbels te hoog komen (dat ging bij mijn kleine pan dus mis).

* Laat dit een tijdje koken en blijf zo nu en dan roeren, tot je een druppel in een glas koud water laat vallen en je deze er met een lepel uit kunt halen omdat het in een zacht balletje is veranderd.
- op dat moment zijn de bubbels in de pan niet meer groot, maar kleiner en gelijkmatiger verdeeld-

* Doe de chocola in stukjes in de pan en roer het door de mix, zodat het een egale massa wordt.

* Giet alles in een bak/schaal en laat het afkoelen in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten