dinsdag 10 mei 2011

Banoffee Pie

Een recept wat ik al even wilde maken is de Banoffee Pie, oftewel de bananen toffee taart. Moederdag leek me een leuke gelegenheid, en dus had ik op internet wat verschillende recepten gelezen. Het werd me al snel duidelijk dat er twee soorten zijn. De taarten met een blind gebakken bodem en een gemakkelijke variant met een koekbodem. Voor mij werd het de gemakkelijke versie en het was heerlijk, een recept wat ik ongetwijfeld vaker ga maken.


Nodig:
Een rol koekjes (ik gebruikte gewoon biscuit omdat ik dit in huis had, maar je kunt vanalles gebruiken)
Gesmolten boter
Een blikje gecondenseerde melk
3 bananen
Een pakje slagroom
Zakje vanillesuiker
Cacao of chocolade schaafsel

Werkwijze:
* De toffee maak je vooraf. Dit doe je door het blikje melk in een grote pan water te laten koken. Ik liet het 2,5 uur staan, maar ik zag ook recepten waar 2 uur of 3 uur staat.. Zorg dat het blikje onder water blijft, anders is er kans op ontsploffing. Laat het na afloop afkoelen.
(De inhoud van het blikje schijnt nu erg lang houdbaar te zijn, dus het is zinvol om direct 2 of 3 blikjes te koken en er een aantal achter de hand te houden)
* Verkruimel de rol met koekjes en doe er gesmolten boter bij tot je er een stevige bodem van kunt maken. Laat deze bodem in de koelkast opstijven.
* Over de bodem komt de laag met toffee.
* Daarover een laag met de in plakjes gesneden banaan.
* Dan een laag met de -met vanillesuiker opgeklopte- slagroom
* Tot slot cacao of chocola er overheen.
* Het geheel in de koelkast minimaal een uur goed op laten stijven.

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er weer héél erg lekker uit!
    (Hoe was die taart voor die wedstrijd eigenlijk? nooit meer van je gehoord...)
    Wordt die gecond. melk toffee? apart!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb m zelf niet meer geproefd :) Maar E. wel en die had haar stukje erg snel op (al weet ik niet of dat veel zegt).

    Het is een soort dikke melk met suiker.. je kunt het ook gebruiken voor in de koffie of aanlengen met water en als zoete melk drinken (stond op het blikje, maar ik heb het dus pas geopend na het koken) erg lekker hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga 'm zo ook maken. Mijn vraag is, en misschien weet jij dat want ik kan het nergens vinden. Kan ik deze taart ook 2 dagen van te voren maken? Of in ieder geval 1 dag?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er een dag later nog van gegeten en dat smaakte prima. Ik heb zelfs nog een deel ingevroren en na ontdooien proefte ik geen verschil met vers!

    Het enige is dat je laag slagroom ook 2 dagen staat als je 2 dagen wacht met opeten..

    BeantwoordenVerwijderen