donderdag 9 juni 2011

Haken

Ik had het nog nooit gedaan en had ook geen idee hoe het moest. Maar ik las erover en zag zoveel leuks dat ik het wilde gaan proberen. Ik had niets in huis en ging op pad. Bij een kraampje op de markt vroeg ik of de koopman haaknaalden verkocht. Dat deed hij en hij vroeg me welke maat ik nodig had. Ik keek hem even schaapachtig aan en zei dat ik dat eigenlijk niet wist. Ik had het nog nooit gedaan. Toen was het zijn beurt om even schaapachtig te kijken. Hij legde me uit dat ik het nummer bij mijn wol kon vinden en dat 3,5 wel een gangbare maat was. Ik had nog helemaal geen wol gekocht, dus besloot voor 3,5 te gaan.

Met een enkel filmpje van youtube en tutorial wist ik ineens hoe je begint, hoe je losse en vaste steken maken, stokjes en hoe je dat kunt combineren tot vanalles.

Haken is inderdaad zo verslavend als 'ze' zeggen. Breien heb ik nooit onder de knie gekregen op zo'n tikketikketik manier, maar haken gaat al in rap tempo. Het is zo makkelijk (in tegenstelling tot veel andere hobbies waar je vanalles voor nodig hebt) om een bolletje en een naald te pakken en te kunnen starten en stoppen wanneer je wilt.

Ik maakte een granny square van 13 toeren met een schulprandje eraan. Ik haakte een stevig hengseltje en naaide er een binnentasje in met rits. Toen had ik een perfect minitasje waar mijn portemonnee, bril, sleutels en telefoon in passen. Ik kan m alleen niet zelf dragen als E. in de buurt is, ze is zo weg van het ding dat ze het van hot naar her sleept.

8 opmerkingen:

  1. Wel ja gooi er gelijk een paar vaktermen doorheen... je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven he? Leuk hoor! Grappig om te zien hoe al die leuke technieken weer helemaal hot zijn... Leuk om voor die meiden ook een tasje te haken, t haakt altijd leuk als je een doel hebt...
    Heb juist ook wat haakgaren en naalden klaargelegd voor t kamperen, haken kan je tenslotte overal...X mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet te geloven dat je dit nog nooit eerder hebt gedaan, ziet er hartstikke leuk en mooi uit! Nu nog maar tasjes haken voor de meiden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh meidenmam wat ben je toch handig! Jouw meiden boffen maar met zo'n crea moeder :D! Ik heb net mijn zpagetti er weer eens bij gepakt, maar volgens mij moet ik nog heel erg oefenen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb jij ook zpagetti? Wat leuk! Ik had het daar gister nog over met mijn collega, die vertelde ook dat het zo leuk was. Heb er al wel wat van gelezen, maar ben het nog niet in het echt tegen gekomen. Wat maak je? En als het af is komt het dan op je blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Susanne,

    Dit is de site van Zpagetti. http://www.hoooked.nl/
    Het boekje en de haaknaald kun je van mij wel lenen.
    Het is errug leuk!

    Groetjes Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk!! Daar hou ik je graag aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schaapachtig of niet... het is een pracht-eerste-werkstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erug leuk! Ik heb ook met you tube leren haken. Mooie tas heb je al meteen gehaakt. Mooie kleurtjes! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen