woensdag 15 juni 2011

Appelkuche

Onderstaand recept is van een 'eigen' baksel. De basis is een (supersimpel) cakerecept wat ik eigenlijk nooit gebruik om zomaar cake van te bakken, maar waar ik vanalles doorheen mik. Appel. Appel en rozijnen. De toplaag is hetzelfde als de bovenkant van kuche.

Kuche ken ik van vroeger. Als kind bakte mijn moeder eens in de zoveel tijd kuche. En wanneer we mochten kiezen op onze verjaardag bijvoorbeeld dan was er een goeie kans dat ik voor kuche ging. Tot voor kort had ik het nog nooit ergens anders gegeten dan van mijn moeder. Maar nu we vlak bij Duitsland wonen heb ik het inmiddels bij een bakkertje gevonden. Butterkuchen.

Omdat de bovenkant van kuche onwijs lekker is, maar ik het met mijn combi apparaat niet de moeite vind om kuche te maken, besloot ik op een dag om de kuche toplaag op een appelcake te proberen. Het was een succes. De appelcake is redelijk nat en fris van smaak, de toplaag knapperig en zoet. Hmmm.
Ik bakte het als toetje voor een man of 16 die na een mannendag geocashen bij ons soep en broodjes kwamen eten, daar viel het in de smaak. Ik bakte het voor mijn ouders en broertje die bij ons in de buurt kwamen camperen en ook zij waren positief.

Nodig:
Basiscake
250 g boter
250 g suiker
250 g bloem
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
1 snufje zout
(Toevoegen: bv 1 appel en een handje rozijnen of 2 appels, geschild en in kleine blokjes)

Kuche toplaag
1 eigeel
suiker
geschaafde amandelen
boter

Werkwijze
Cake
* Boter, suiker, vanillesuiker en zout goed mixen tot egale massa
* Eieren erbij en weer goed mixen
* Bloem er bij en weer goed mixen
* Toevoeging naar keuze er voorzichtig doorheen lepelen

*Cakevorm (ik gebruik een ronde springvorm) invetten en bestuiven met bloem.
*60 min. op 160 graden bakken (na 50 min. even eruit halen om toplaag erover te verdelen)

Toplaag
* Eigeel in een schaaltje roeren, ondertussen net zoveel suiker toevoegen tot het kruimelig wordt.

*Na 50 minuten cake uit de oven halen. Eimengels erover verdelen. Amandelschaafsel erover strooien. Kleine blokjes boter over de bovenkant verdelen.
*Terug in de oven en de boel afbakken.

Als de bovenkant nog niet mooi gekleurd is na de laatste 10 minuten dan zet ik m nog even kort heel hoog tot het er mooi uitziet.

2 opmerkingen: