vrijdag 22 juli 2011

Het 'kom je spelen?' tijdperk breekt aan...

Gisteravond na het eten ging de bel. Ik deed de deur open en voor mij stond ons overbuurmeisje. M. Zes jaar en net klaar met groep 3. De meisjes stonden naast mij in de gang, en terwijl wij haar met z'n drieën aankeken bleef ze even stil. We wachtten rustig wat er komen ging en toen zei ze zachtjes: 'ik ben vergeten hoe ze heten'. Ze wees naar E. en S. Ik zei hun namen en overbuurmeisje M. vroeg of ze samen mocht spelen. Ze dacht dat haar moeder het geen goed idee zou vinden bij hun thuis en zo kwam ze bij ons spelen.

Terwijl ze voorzichtig ons huis en speelgoed 'ontdekte' keken meidenpap en ik elkaar af en toe met een glimlach aan. Dit was de allereerste keer. De blik op het gezicht van E. was zo schattig. E. was helemaal onder de indruk en enorm vereerd dat er zomaar iemand bij haar kwam spelen. Trots liet ze de kipjes zien en het een en ander aan speelgoed.
Toen meidenpap en ik even later aan de keukentafel zaten te praten hoorden we de voordeur dicht gaan en slippers van de oprit weg huppelen. Even onverwachts als ze gekomen was, was ze ook weer vertrokken. Beduusd en lichtelijk teleurgesteld bleef E. achter. Toen ik haar naar bed bracht sprak ik met haar af dat ze ook een keer naar het overbuurmeisje toe mocht. Dan zouden we aankloppen en kon ze vragen om te spelen.

Vanmorgen kwam even onverwacht hetzelfde buurmeisje spelen. Tot grote blijdschap van E. Ze gingen samen hinkelen en M. las haar boekjes voor. Voor E. was het al snel tijd voor een middagtukje dus M. mocht 's middags terugkomen. Dat gebeurde ook, maar net te vroeg want E. lag er nog in. We spraken af dat E. bij haar zou komen na haar slaapje. Vanmiddag speelde E. dus daar en na het eten kwam ze ineens nog even langs. Samen met J. haar vriendinnetje uit het dorp en uit haar klas en uit haar gymgroep.

Zo speelde E. vanavond met twee grote meiden. En wat zat ze te genieten.

Afgelopen week heeft ze ook twee keer in de speeltuin met een meisje uit het dorp gespeeld. Het samenspelen ligt haar wel. We moeten nog een jaar wachten, maar volgens mij kan ze haar lol niet op als ze straks naar school gaat en een klas vol kinderen heeft om mee te spelen.

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk vinden ze dat he, even iemand anders dan pa en ma.
    Dochterlief mist school nu dan ook heel erg.
    Gelukkig zitten we hier alweer op de helft.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was wel even wennen.
    Normaal drentelt ze ergens in de kamer of keuken met S.
    Ik miste E. echt een beetje!

    BeantwoordenVerwijderen