maandag 10 oktober 2011

Begrijpend bijbellezen en scheerschuim

In onze boekenkast staat, bij de kinderboeken, een kleuterbijbel. Het is een groot boek met mooie gekleurde plaatjes erin. Hoewel het een van de favoriete boeken van de meiden is, en het met enige regelmaat gelezen wordt, zijn de verhalen bij de plaatjes soms nog lastig. De spanningsboog van de meiden is te kort om zo'n verhaal uit te leggen, want het plaatje op de volgende bladzijde lonkt. De verhalen hebben nou eenmaal wat meer diepgang dan Nijntje is jarig of Basje doet een plasje, dus ben ik afgelopen week begonnen met 'begrijpend bijbellezen'.

Ik besloot om de meiden te laten kiezen welk verhaal we gingen lezen en vertelde erbij dat we daarna een 'werkje' zouden doen over het verhaal. De eerste keer kozen ze uitgerekend het verhaal van Abraham en Isaäk. (Gen. 22:1-19) Dit is nou precies zo'n verhaal waarvan ik na het lezen niet echt de indruk had dat E kon begrijpen wat we gelezen hadden. Dus gingen we ermee aan de slag. De meiden gingen in hun kinderstoel aan tafel. Daar bouwde ik met stenen (tuintegels) een 'altaar', daarop kwam het hout (lucifers) en we maakten vuur. Ze hadden opeens geen enkel probleem meer met concentratie. In hun ogen begonnen lichtjes te branden en ze luisterden aandachtig naar wat ik te vertellen had. Ik heb uitgelegd dat de mensen vroeger God blij maakten met een altaar, maar dat voor ons de Here Jezus is gekomen. Toen hebben we het gehad over dingen waar we God vandaag blij mee kunnen maken. Daarna hebben we uit volle borst een van E haar lievelingsliedjes gezongen :) (deze).

We hebben deze week nog een verhaal gedaan. Dit keer kozen de meisjes voor het verhaal dat de kinderen bij Jezus mogen komen. (Marcus 10:13-16) Dit verhaal hebben we nabesproken terwijl we kinderen hebben getekend in het scheerschuim op tafel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten